Google+ Followers

Tuesday, 18 November 2014

MEJA


Assalamualaikum .......
mengapa perlu latih anak duduk di meja???/
ha itu memang hakiki yang bila pertama kali jumpa terapi....
MEJA penting ok
MEJA makan
MEJA belajar
kedua duanya memang dititik beratkan dalam proses membesar...

kalo kiter lihat ala meja je kan tapi pada pandangan psikologinya mejalah lahirnya attitude yang disiplinkita boleh lihat dari perspektif lain jika anak kita makan kat meja dengan makan kat lantai ....
kalo kat lantai tu merata rata dia bawa berjalan makanan tu kekadang sampai atas sofa atas katil dan tempat tempat yang tak sepatutnya dia makan.....owang putih kata DINING HALL ha semua rumah ada area penting ni kan.....aku pun sama dulu dulu tak pernah heran ngan meja makan siap masak makan depan tv ngan anak then anak aku pun berjalan merata seronok makan tau....tapi hakikatnya...

DISIPLIN ketika makan dah tak de dalam diri dia sebab MAMA dia ajar makan sambil jalan jalan ambil angin hahahaha.......

ala aku pun tak lah pandai sangat bab ni tapi bila dah jumpa terapi dia selalu terapkan attitude anak dengan persekitaran dalam rumah kita.........dan contoh lagi MEJA BELAJAR........ha jangan ingat bila masuk darjah satu baru nak beli meja kat dia.......

lagi masa kritikal kanak kanak berumur 5 tahun ye dari lahir hingga 5 tahun masa tu lah dia boleh dengar apa kita cakap maksudnyer behavior dia masa ni lah lentur buluh dari rebungnya jika masuk darjah 1 sudah agak liat sikit dah......ha tegas tapi untuk kebaikanlah.....

MEJA BELAJAR n MEJA MAKAN ni matlamatnyer sama jer nak anak kiter duduk setempat buat kanak-kanak lebih fokus dalam melakukan tugasannya tidak kira makan @ belajar.....jadi kiranya jika pada mulanya memang sukar kanak kanak nak duk setempat untuk belajar lebih lama tetapi bila dilatih duduk di meja masa pembelajarannya dapat ditingkatkan kerana tingkahlakunya telah dikawal.

lagi pun kat sekolah memang kene duk kat meja je jadi inilah pra latihan sebelum pergi ke sekolah betui betui kan....

oklah harap perkongsian hari ini dapat kita ambil bersama....

wassalam.....

No comments:

Post a Comment