Google+ Followers

Monday, 25 January 2016

Ganjaran (Rewards) penting

Assalam kepada semua pembaca blogger harini mama danish nak cerita pasal rewards ok.....

Sebelum sebelum ni entry saya pun ada ceritakan sedikit tentang rewards tapi untuk kali ni khas saya perkenalkan apa itu Ganjaran / dipanggil ' rewards' dalam pembelajaran...

ia bukan lah coklat atau pun benda yang boleh merosakkan anak kiter tapi ia adalah sesuatu yang amat disukai oleh anak anak.......setiap kanak kanak mempunyai kesukaan yang berbeza dan minat yang berbeza.......

semua budak suka mainan dan mungkin juga ipad untuk dijadikan rewards tapi untuk danish saya pilih benda yang sangat sangat disukai dan kalo dapat main sampai tak leh stop tapi saya ada matlamat dan target saya....

contoh untuk kita tarik anak belajar atau pun fokus sesuatu dalam aktiviti homeschool mereka kita kene pastikan rewards ini berada bersama...ia seperti ' buat sesuatu dengan baik akan dapatkan sesuatu'......

Pada mulanya dalam sesi Terapi pertuturan bersama cikgu saya beranggapan boleh kah ini dilakukan untuk anak saya bercakap tetapi betul ini adalah salah satu kaedah yang kita ibu bapa tak tahu selain memaksa ataupun selain memujuk anak untuk melakukan sesuatu kita mesti melakukan melalui apa yang mereka suka....jika benda yang mereka suka pastinya akan melakukan yang terbaik dan membuahkan hasil yang sangat sangat baik.....tak percaya cubalah....

Tetapi perlu diingat bahawa semua ini adalah 'usaha" tanpa usaha kita mak ayah n sabar dengan anak kita takkan boleh habis untuk lakukan semua ini walaupun ada 'rewads' ni.....jadi cuba jadi 'cermin anank anak' pilihan ditangan anda....memaksa dan pukul bukan lah cara yang terbaik....

Anak saya juga tidak mampu dulu duduk melakukan aktiviti selama 5 min pun tapi dengan cara dan kaedah yang betul alhamdulilah saya dapat mata dan hatinya.....jika anda selalu kenal anak anda insyallah mudah anda mengawal dia ketika beraktiviti dengan mudah.......

contoh rewards danish bubble, belon dan belon gummy
memang best lepas belajar main sesama....mama pun suka...hehehe

 ok ini sangat sangat diminati baru 2 minggu suka ni mama dulu kecik kecik main dah tapi dia lagi terror belon dia tiup sangat besar n gemuk.......


ok tips lagi rewards rewads yang dia suka tu tak boleh selalu bagi tau nanti dia dah tak heran dah n kene letak tempat tinggi dan boleh nampak.....supaya kita boleh buat tawaran hehe .......


Nak anak bijak IBU pun kene jadi bijak
BIJAK BIJAK BIJAK......

ALHAMDULILAH dainsh dah boleh cakap walaupun lambat........sekarang bila dah boleh duduk n buat aktivit baru boleh masukkan akademik.....amin....

2 comments:

  1. salam. boleh kongsikan cikgu awak siapa? anak saya 2 tahun ada masalah pertuturan juga. terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Great work. Truly speaking I never seen a blog like that. Absolutely superb work. Good luck. Thanks for such an informative post. For more information visit legal herbal empire for sale

    ReplyDelete