Tuesday 25 August 2015

Persediaan urusan diri sebelum ke ALAM PERSEKOLAHAN

Assalammualaikum...

Alhamdulillah aku masih ada masa berjumpa korang di blog sawang aku dekat 3 bulan tak menulis kan kan kan...

ko bukan heran pun kan
aku malas sangat tak tau napa...
tp rasa macam rajin jer hari ni nak share pasal anak anak ni
ala ala parenting penyibuk kan heheh...

lagi nak share ngan korang pasal URUSAN DIRI untuk persiapan danish ke alam persekolahan yang sebenar...

persediaan untuk dapat hafal ABC
persediaan untuk dapat baca buku cerita
persediaan untuk dapat baca suku kata
persediaan untuk dapat mengira operasi
persediaan untuk dapat semua A dalam subjek darjah satu

BUKAN semua di atas jawapan n huraian yang akan aku kupaskan disini...hehehe

BUKAN semua di atas yang akan bermain difikiran aku ketika ini...

tapi kebanyakan parents diluar sana berpendapat untuk mengejar semua diatas alhamdullillah...

BUT tahu kah korang ada yang lebih penting dari diatas....(wah speaking aku)

secara pendapat peribadi aku dan pengalaman yang akan ku tempuh jadi biarlah aku kongsi bersama korang apa yang aku belajar sebagai seorang mama baru...."cis ko is"

ok teruskan...

yang Pertama...
ajar anak tak pakai pampers walaupun keluar dari rumah
p kedai
p jalan
p balik kampung
p mana pun tak leh pakai SEBAB

ini lah pentingnya bila sekolah bermula
takkan lah p sekolah nak pakai pampers kan
takkan lah p tandas cikgu nak follow anak ko kan (takkan lah)
takkan takkan takkan.....worried wei

yang Kedua....
ajar anak pakai SELUAR n BAJU sendiri tak kisah lah terbalik pun asal kan dia pakai sendiri tau macam ni

di taska pakai baju sendiri 

tak kisah pun tak cntik tak ensem yg penting pandai wat sendiri tau heheh....anak mama tue...

yang Ketiga
tolong tolong tolong ajar anak basuh ketika buang air kecil atau besar
kalau "berak" pun amik sabun letak kat tangan dia suruh dia basuh sendiri 
amik "cebok"suruh cedok air 
ajar bukak pili paip 
ajar tutup pili paip....
WAJIB hahhaha teruk ko....aku pun teruk tau tapi lelame dia paham kenapa ?????semua tu kene belajar.....
(tak kose kat sekolah cikgu nak jadi Baby Sitter pulok so sebelum kene cubit ajar anak cecepat er...)
jangan ko anak kene cubit ko p saman cikgu pulak (sebab ko yang tak ajar mana lah dia nak tau kan)
macam mana ko ajar ABC  123 MELUKIS main piano hari ari camtu lah jugak latihan urusan ni dibuat EVERYDAY NON STOP....never give up ....."kengkadang aku failed gak" tp cuba n cuba

yang ke4
keluar jer rumah ajar anak pakai kasut sarung n stokin sekali "yang ni aku selalu fail sebab danish tak suka pakai stokin"
jenuh mesti nangis nangis 
pepagi kan kunk orang kata aku dera anak pulok heheh
tapi aku masih CUBA n terus MENCUBA
*****sbenarnya rasa macam mama yang nak nangis tau sebab nak pergi kerja selalu lambat
******sebab make up tak pernah miss tu yang lambat tu bukan sebab danish...

tu jer lah 4 tu dulu kalo rasa lalu aku nak tulis aku sambung lagi erk dah kul 12 pm dah ngantuk ni.....ok lah semoga menjadi mama yang penyabar ****kadang kadang jadi SINGA gak aku 

*****NOTA
teringat masa kat high way balik dari kampung ke taiping lebih kurang 2 jam sampai malam n hujan tau situasi dalam kereta danish nak terkucil tapi mama n ayah pikir 2 3 kali nak berhenti tau jalan kan gelap tu nasib kat highway kalo jalan lama memang tak lah kan tapi sebab kami dah bersetuju bekerjasama untuk danish jadi ayah gigihkan turun dengan disokong oleh mama hehhehe mama takkan turun nyuruh jer pandai aku kan....yang buat laki aku....tak per lah laki kuat semangat kan...asalam ngantuk dah

1 comment:

  1. Betul tu.
    Selalu mak bapak asyik fokus ajar anak bijak akademik sampai terlupa nak ajar kemahiran hidup.

    ReplyDelete