Monday 29 December 2014

DanishAurora bergaduh selalu

Assalammualaikum...

cuaca kat luar sangat best panas kan dah lama sejuk jer alhamdulilah...



entry kali ni nak cerita BOTH OF THEM kerap bergaduh orang kata macam "anjing dengan kucing"
ye anak aku dari sejak AURORA lahir sampailah dah 1 tahun 3 bulan ni DANISH kalo tak menyakat adik dia tak sah....

rasa nya sejak dah ada 2 anak ni memang jiran boleh dengar lah suara singa aku kan.....erm tapi tu kalo teruk sangat lah sampai dah tak tahan dah tuh....tapi boleh sabar lagi cuma suara tertinggi lah...

Danish memang tak senang kalo adik duk diam sesorang main mesti nak pergi cubit ker, tampor ker, rampas barang ker memang tak senang mata dia tuh....

tapi aku cuba jadi mak mak yang islamic lah kan cuma kekadang terbabas gak kan........suara singa keluar tapi istighfar bebanyak lah....

Aurora sekarang pun dah pandai melawan ye lah dia kene tolak pun tetap stabil jer maintain jer...aku tengok jer dari jauh kekadang memang kene bagi ruang mereka berkawan tapi cuma lagi takut jadi benda tak diingini sampai cedera ker kan...

Tapi mereka ada jugak kadang baik sangat sayang berapa kali sayang, pastu pimpin tangan ha tu kalo ajak keluar tu cepat jer dua dua tunjuk baik tuh.....kalo tak mama nak pergi tandas pun susah tau...

Tapi setakat ni danish kalo TANTRUM pun hanya tutup muka nangis @pun duk kat sofa nangis tak pernah lah baling baling barang kan....tapi kalo jadi cam tu aku wat tak tau jer sampai dia berhenti menangis baru aku face to face dengan dia bagi tau yang apa yang dia buat itu tak baik, masa tu jugak sebab takut kalo biarkan dia tak tau dia buat salah tadi kan....

Danish tahu kalo mama dia marah dia tengok jer muka mama panggil "mama" "mama" ha kekadang aku pulak nak nangis kan sebab dia pulak yang pujuk balik tau jer dah mama marah dia kan kan....anak mithali tuh insyaalah hingga dewasa mama harapkan...

Adik selalu mengalah lagak macam kakak tuh...selalu bagi barang kat tangan die tapi kalo bad mood along memang kene tolak, tampor tang kepala ataupun selalu danish tengah main dia rampas...
boleh tahan jugak anak dara tuh kalo mai angin tuh....

Biasa lah budak budak bergaduh kan tapi selalu aku latih danish cakap cam ni kalo nak barang adik ada 3 cara, mintak baik baik " Adik nak pinjam mainan ni boleh?", pujuk "Adik along nak pinjam kejap jer karang along bagi balik", dan dia perlu buat tawaran " Along ada kereta ni, adik nak tak kita tukar mainan ni" ha kan kiter dah wujudkan peluang untuk mereka bertolak ansur kan kan erm alhamdulilah kekerapan untuk merampas tu kurang tapi masih ada....

cuma kita sebagai mama kene jadi pengadil yang adil memang susahkan....tapi saya masih cuba menjadi yang terbaik untuk anak anak sebab mummy muda kan banyak yang perlu belajar terutama sifat sabar tuh...

NOTA: mengaku sifat sabar ni suami yang selalu terapkan sebab dia memang sabar dengan anak anak cuma mama jer selalu tak sabar.....so tanpa suami saya pun takkan boleh jadi sabar.....harap dapat belajar lagi dengan sidia..hehehe

No comments:

Post a Comment