Monday 23 March 2015

Cara Menguatkan Tangan

Assalammualaikum

nak kongsi kaedah yang aku guna untuk danish sebelum dia tulis dengan baik n mewarna dengan baik...

susah sebenarnya perlu kan kesabaran yang tinggi sebab bagi kiter simple jer tulis tapi bagi mereka susah dan mereka juga perlu melakukan nya dengan seronok tanpa dipaksa itu aku rasa jalan yang terbaik....

Insyaalah entry kali ni nak kongsi dengan mummy mummy kat luar sana cara aku sendiri mengajar anak sulung aku dan aplikasi kan dalam seharian aktiviti kami ini separuh perkongsian erk agar aku juga dapat bantu korang jugak...

2 in 1 kenapa?

aku ajar danish, tapi aurora dapat sekali alhamdulilah allah mudah kan jalan aku so aku setiap kali buat aktiviti aurora juga akan buat sama sama termasuk lah baca buku cerita sebelum tido hehhe

danish banyak perkembangan dari segi Pertuturannya dia boleh buat ayat 3-4 patah perkataan, dah banyak tanya soalan dan pandai report n komplain.....

mama sangat terharu sebab setiap hari ada jer pertambahan kosa katanya alhamdulilah apa aku ajar nampak hasilnya......allah juga temu kan aku dengan orang yang hebat hebat, cikgu yang hebat hebat dan aku juga dapat anak hebat alhamdulilah kuasa allah...

ok berbalik pada cara menguatkan tangan tadi mai kita tengok;


ok yang macam ulat tu ko boleh beli kat kedai buku berapa ringgit jer....
ini bagus untuk daya tumpuan tapi danish tak perlukan ini lagi aurora yang sibuk so selalu masuk bilik dia dulu cop hehehe....kepoh sikit dia tuh...

tu nampak raga tu amik kat dapur jer so dah jadi hak milik playroom diorang tak per lah mama beli lain jer....



ha yang ini tak payah suruh dua dua suka buat party lagi kiter tengok macam senang kan tapi bila budak kecik koyak lawak macam susah jer tu bagi jari jari kuat sebabt kertas tu tebal sikit jadi kene pandai koyak kalo aurora nangis sebab tak dapat koyak....mama nak gelak



ok ni cikgu pertuturan ajar ok kalo dia baru nak belajar menulis pilih buku kecik kepit kan suruh dia picit n cabut jangan tarik suruh tekan ok bila dah pandai baru amik buku tebal kepit kan so dia perlu kan tenaga untuk tekan so baik untuk pegang pensil so setiap hari 5-10 penyepit tu selalu buat siap siap 2 buku sebab aurora tu mesti nak jugak....


ok pensil dan jenis pun main peranan jugak colour pun kene pelbagai ada yg kurus, gemuk, kecik besar, crayon pun ada tapi yang kecik selalu adik pakai, yang tinggi tu along pakai so tak berebut shapener pun sorang satu....sharp lah sendiri hahaha



ini lagi penting nak tulis pun macam macam kene try n pelbagaikan pensil gemuk, kurus tu yang aku penah share pasal alat untuk menulis tu lah yang bergetah biru tu bagus tuh pastu pemadam memang kalo dia kuar garisan jer dia tahu nak padam tapi cara dia lah ....lagi gunting tu nanti aku share kan macam mana nak guna gunting untuk yang tak pandai nak guna aku pun tahu dari cikgu cara kerja bagus betul idea dia nanti lah aku share erk....kene amik gambar susah time dia gunting tu takut kene tangan aku pulak hahah...




ini hasil nya sedikit baik dari bulan january sedih mama tengok tapi sekarang seronok jer hehehe

****SUKA adik n along berdebat kat umah hahaha

IKLAN





No comments:

Post a Comment