Google+ Followers

Wednesday, 4 February 2015

Masa KRITIKAL kanak kanak

Assalammualaikum n Morning ....

Pagi ni terfikir nak tulis entry untuk MASA KRITIKAL untuk kanak kanak



mama yang sangat sangat risau tentang perkembangan anak sendiri....
mama yang yakin dengan semangat sendiri untuk terus berjuang.....
mama yang rasa diri dekat dan paham kehendak anak anak....
mama yang takut bila anak berada di paras yang tidak memuaskan...
mama yang sangat berharap anak dia berjaya......
mama yang bekerja tetapi masih mahu untuk merubah anak menjadi lebih BAIK
mama yang sanggup berkorban penat dan masa nya untuk anak anak
mama yang setiap kali pun menghitung hari pembesaran nya...
mama yang nak anak dia memahami setiap detik dan masa yang dia alaminya....
mama yang selalu inginkan keajaiban pada anak nya...
mama yang kental dalam keputusannya...
mama yang sentiasa menghargai anak anak dengan meluangkan masa bersamanya.....
mama yang sedang memahami perasaan anak anak nya....



wah banyak nya sebenarnya dalam kotak fikiran ni tapi setiap mak mak, ibu ibu, umi umi kat luar sana yang akan berfikir seperti saya atau lebih dari saya......



hebat kan pengorbanan seorang ibu ni tak de gandingan nya......ye ingat lah wahai ibu ibu kat luar sana tanpa kiter tanpa perhatian kite dimanakah anak anak kiter sekarang. Anak anak perlukan kiter untuk teruskan hidup mereka....ye hidup perlu diteruskan tetapi hidup yang bagaimana itu pilihan kiter dan seterusnya bila mereka besar itu pilihan anak anak kiter......setiap kali pikir kan anak anak takkan pernah habis sebab memang sayang ibu hingga ke syurga...

CANGGIH ya sekarang semua di hujung jari kan jadi gunakan lah kelebihan itu kearah kebaikan mulai sekarang tanam dalam diri untuk menjadi Ibu yang terbaik dalam yang terbaik bukan senang wahai ibu ibu aku sendiri juga merasa kerdil untuk dibandingkan dengan ramai ibu ibu yang berjaya dari segi kerjaya dan pendidikan anak anak........jangan lah kita asyik leka dengan hand phone di tangan dan membiarkan anak anak kiter dengan mainan nyer sendirian......mereka memerlukan masa kite tangan kiter untuk mereka mendapat lebih dari apa yang mereka tahu jadi main lah dengan mereka walaupun kekadang aku terpaksa jadi raksasa untuk ULTRAMAN nya...



berbalik kepada tajuk pertama tadi MASA KRITIKAL anak anak dalam pertuturannya dan behavior nya adalah 3-5 tahun sahaja....takut kan sebab segalanya terletak atau corak nya kiter yang buat tak tau samada dia akan ikut seperti yang baik atau kiter sendiri yang kekadang terbabas untuk mendidik dengan cara yang berhemat.......

Airis ada lagi 3thn 6 bulan Danish ada lebih kurang 11  bulan saja lagi....ye masa kritikal tu masih hampir aku mesti push dia untuk belajar sebanyak perkataan yang dia mampu sebanyak gambar yang boleh diberi sebanyak penulisan yang baik baik sebanyak mainan yang boleh berimaginasi....susah sebenarnya susah sebab jika aku adalah suri rumah sepenuh masa mungkin aku boleh buat.....SALAH SALAH buang pemikiran itu termasuk korang kalo ko duduk rumah pun belum tentu ko nak pikir benda ni kan jadi bila banyak cabaran dan halangan ko akan lebih buat dengan baik walaupun sehari hanya dapat 10min, 15min, 20min, sejam atau lebih dari itu........



Insyalah ingat lah semangat perjuangan ibu itu penting pada anak kejar lah masa kritikalnya ambil kalkulator sekarang kira berapa kah lagi masa nya yang tinggal bertindak lah sekarang walaupun aku dah lama bertindak sejak umur 2 tahun tapi aku masih takut akan adakah cukup persiapan aku untuk sampai ke masa kritikal itu sedarlah korang jika anak 2 tahun masih tidak bertutur dengan baik bawalah untuk mendapat intervansi awal insyaalh intervansi awal dapat menyelamat kan anak anak dari di diagnose doktor yang bukan bukan jadi sebelum korang serah kan anak korang untuk dapatkan diagnose usaha lah yang mampu untuk menukar keputusan doktor atau mungkin doktor pulak yang terkezut dengan progress nya insyallah ALLAH lebih berkuasa dari doktor heheh jangan marah doktor sekadar pendapat.....doktor pulak yang akan cakap tahniah ibu.....ha meremang bulu roma kan bila doktor cakap cam tu..........



Jadi sama sama lah kita cuba membantu anak anak sedaya mungkin dari menyerah kan anak bulat bulat kepada doktor.....jangan asyik appoiment jer cakap " anak saya ada masalah" "anak saya tak boleh cakap pun" "dia cakap tutu nini jer tak paham" macam macam lagi yang kiter bagi tahu doktor sedang kan doktor pun tak kenal anak kiter baru setahun 2,3 kali jumpa.....tapi kiter hari hari dengan anak, fahami mereka, bantu mereka bercakap, tak rugi pun sebagai ibu keluarlah dari mulut benda yang baik baik sebab perkataan ibu adalah doa, jadi doalah yang baik baik insyallah yang datang pun benda yang baik baik.......

****Insyallah jika allah izinkan aku nak sambung belajar Perkembangan awal kanak kanak.......teringin sangat.....

No comments:

Post a Comment