Sunday 15 June 2014

BAHASA MELAYU @ BAHASA INGGERIS

Assalam kepad Pembaca blog aku.....

erm memandangkan blog aku ni dia punyer Header pun DANISHAURORA so banyak lah berkaitan dak dak comei ni kan so aku cuba sampaikan kepada Pembaca Blog aku agar dapat berkongsi idea idea baru dalam menjana otak anak anak kiter....memang mudah kita lihat ABC, 123, Mewarna  & Bentuk & macam macam lagi lah....tapi bagi aku susah sebab nak aplikasi n nak danish paham setiap aktiviti @ games yang baru agar perkenalkan dia dengan imaginasi yang tinggi agar dia berimaginasi dengan setiap input yang diberi.....huwaaaa susah sebenarnya...

Nampak macam senang ajar kanak kanak tetapi aku rasa kan mula lah ajar seumur 6 bulan berkaitan flashcard gambar gambar ayah, mak , abang n akak kenal kan dia dengan orang sekelinling, barang barang di sekeliling agar penggunaan Kosa Kata nya lebih banyak sebelum dia boleh bertutur.....

Cth Aurora aku dah mula memperkenalkan gambar gambr, pakej ajar along dia dapat sekali, tunjuk je memang muka dia cam blur je tapi berkali tunjuk alhamdulilah semakin senyum je paham lah kot kan.....keh keh keh...

Aku memang suka cari bahan kat internet, di kedai buku buku tah seronok lah rasa cam aku d alam persekolan.....

Sebenarnya aku konpius nak ajar BAHASA MELAYU dulu atau BAHASA INGGERIS totally sekarang BAHASA MELAYU tapi bahan bahan di internet, buku banyak yang BAHASA INGGERIS kira kalo BAHASA INGGERIS memang boleh terus copy paste print jer tapi sebab aku ajar 100% dalam BM so agak terhad untuk ambil terus bahan tu....

So kalo ada kat kad tu bahasa inggeris aku seluit selit gak lah bagi tau tapi takut dia lak konpius dengan diri dia kan sebab BI ni sebutannya senang pendek pendek kalo BM memang panjang sikit lah suku katanya....

Tp walaupun terhad aku memang tetap akan perkenalkan BI tu tapi bukan sekarang mungkin UMUR 5 TAHUN ke atas n mungkin aku rasa dia lebih ready n tak rasa bosan bila bahasa lain pulak aku perkenalkan.....kan best kalo aku tau BAHASA ARAB tapi tu lah aku ni 2 BAHASA je tahu......tak per wat yang basic dulu...

So korang cam ner lak bahasa apa buat pertama kali nya untuk korang ajar pada anak anak korang?????

************ini aku kasi bahan bahan yang aku cuba ketika buat aktiviti bersama anak sulong aku.....









No comments:

Post a Comment